Nog even lekker genieten - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu Nog even lekker genieten - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu

Nog even lekker genieten

Blijf op de hoogte en volg Nina

17 Juli 2016 | Kenia, Kisumu

11-7-2016 t/m 17-7-2016

Maandag;
Toen we vanmorgen in de klas aankwamen was er geen docent te bekennen. Dit is wel eens vaker, maar om half 10 was er nog steeds niemand. Onze huismoeder vond het ook wel erg vreemd dus had een van de docenten gebeld. Toen bleek het dat er 1 docent ziek was en de andere had een dagje vrij omdat ze gisteren naar een festival was geweest. Dus vandaar dat ze er niet waren. Anne en ik hebben dus de hele ochtend les gegeven en liedjes gezongen. S'middags hebben we naar een lesje wiskunde geluisterd.

Dinsdag;
Vandaag waren allebei de docenten er gelukkig weer. Ze waren erg trots op ons dat wij gisteren de dag hadden overgenomen. Rond 10 uur kwam er een hele bus met studenten uit Nairobi aanrijden. Die kwamen voor een rondleiding. Toen ze bij ons in de klas stonden vonden ze het leuk om met ons op de foto te gaan. Vooruit deze keer deden Anne en ik het. Maar hier in Kenia willen ze heel graag met blanke mensen op de foto. Soms zelfs als je gewoon op straat loopt vragen ze of ze met je op de foto mogen. Sarah heeft ons geleerd dat we dan gewoon moeten zeggen dat we geen attractie zijn hahahahah. S'middags hebben we weer bij een lesje Kiswahili gezeten. Daar heb ik geleerd dat "Nina" in het Kiswahili " I am " betekend. Vandaar dat de kinderen hier mijn naam zo goed kunnen onthouden. S'avonds hadden we niet echt veel zin om te koken. We hadden toen besloten om bij Funky Chicken te gaan eten dit is het restaurant van Sarah en Francis. Toen we net klaar waren met eten kwamen ook Sarah, haar zusje, Mariëlle en Amos aanlopen. We hadden wel gezegd dat we daar aan het eten waren maar wisten niet dat hun ook kwamen. Dit was erg gezellig om met z'n alle te zijn. Amos heeft ons toen naar huis gebracht. Dit scheelde weer een ritje met de tuk tuk zei hij haha.

Woensdag;
We stonden vandaag voor een gesloten deur bij stage. Alle kinderen waren er al alleen de docenten nog niet. Normaal is de huismoeder er altijd al maar zij was vandaag vrij. We hebben ongeveer een half uurtje samen met de kinderen buiten voor het klas lokaal staan wachten. Rond half 9 waren ze er allebei. We hebben toen liedjes gezongen en communicatie skills gedaan. S'middags hebben we een lesje aardrijkskunde gevolgd. Maar rond 3 uur was er geen docent meer te bekennen voor deze klas. Ze vroegen toen of we selfie's wilde maken. Ik heb toen wel een leuk idee, op snapchat kun je allerlei verschillende gezichten doen. Dit vonden de kinderen natuurlijk helemaal geweldig en ik ook. Rond kwart voor 4 komt normaal Sammy (de tuktuk man) ons altijd halen. Dus Anne en ik zaten al te wachten. Om 4 uur was hij er nog niet. Dus Anne belde maar eventjes. Hij was ons vergeten zei hij. Dit is 1 keer niet zo erg maar afgelopen maandag was dit ook al. Sammy heeft toen voor ons een andere tuktuk man geregeld. Die was rond kwart over 4 bij ons. S'avonds heb ik samen met Mariëlle gekookt. We aten vandaag gekookte aardappelen met kip blokjes en snijboontjes.

Donderdag;
Het was vandaag een beetje een rommelige dag op stage. Er was namelijk geen sleutel van het klaslook. De huismoeder had deze dinsdag aan een collega gegeven maar zei was er nog niet. De huismoeder, Anne en ik hebben dus 30 minuten voor een gesloten klaslokaal staan wachten. Toen we eenmaal binnen waren. Was het erg rommelig er moesten kinderen naar de wc, bij de ene zagen de kleren er heel vies uit dus moest terug naar het doom (dit is de naam voor de plaats waar de meeste kinderen slapen). Voordat alles en iedereen weer in de klas zat was het 10 uur. Toen was het weer tijd voor thee. Anne en ik gaan elke dag samen met de huismoeder thee halen. Dit vind ze zo leuk. Elke dag zegt ze ook " Nina en Ann jullie zijn mijn witte dochters ". Toen we in de keuken stonden kregen we te horen dat er vandaag voor eten werd gezorgd. Dit kwam omdat er 4 docenten hier voor 10 weken waren via een uitwisseling. En dit was vandaag hun laatste dag. Toen het eenmaal half 3 waren was eindelijk het eten er. De Kenianen eten altijd best laat vergeleken met ons als (Nederlands). Anne en ik hadden dus best veel honger. Na een mooi dankwoordje van de directeur naar de 4 docenten kregen ook Anne en ik een mooi dankwoordje. Wij moeten dan nog wel 1 week maar hij zei "omdat we volgende week niet weer z'n etentje geven doen we het nu maar". Ondertussen stond Sammy er al. Hij heeft toen eerst maar Mariëlle en Nina opgehaald en is daarna terug gekomen voor Anne en mij. Wij waren namelijk nog niet klaar met eten. S'avonds heb ik gefacetimd met mijn lieve papa.

Vrijdag;
Vandaag hebben er een erg druk dagje gehad. We hadden om 11 uur afgesproken bij Victorie met Mariëlle en de andere 2 Nederlandse studenten die gisteren zijn aangekomen. Daarna hebben we even 2 groepen gemaakt. De ene helft ging babykleertjes kopen voor een meisje dat zwanger is bij Victorie. En de andere helft ging naar het soort van winkelcentrum. Dit ben ik dus mee gaan doen. Toen we allemaal geslaagd waren hebben we nog gezellig met z'n alle geluncht bij Laughing Budda. Daarna zijn we met z'n alle terug gegaan naar Victorie om de spulletjes op te halen die we hebben laten maken. Rond half 4 waren we weer terug thuis. Hebben toen nog even gezwommen. We hadden afgesproken met Merel en Kandra (dat zijn de 2 andere Nederlandse studenten) om wat te gaan eten en drinken bij Mon Ami. Dit was erg gezellig met z'n alle.

Zaterdag;
Ook vandaag hadden we weer een drukke planning. We wilde zoiezo nog even naar de Masai markt. Nina en Mariëlle waren vorige week niet mee gegaan. En wilde ook nog even de laatste souveniertjes halen. We zijn dus eerst met z'n 4e daar heen gegaan. Toen we klaar waren met shoppen. Hebben we Mouris een vriend van Sammy gebeld. Hij heeft ons naar een winkel gebracht waar je foto's kan uitprinten. We willen namelijk een collage maken voor op onze stage's. Ondertussen dat de foto's werden afgedrukt zijn we boodschappen gaan doen. En hebben we geluncht bij Java. Het afdrukken van de foto's ging namelijk wel 1 tot 1,5 uur duren. Dus konden dit mooi ondertussen doen. Terug thuis hebben we nog even lekker gezwommen. En heb ik gefacetimd met mijn lieve zusjes. Rond 6 uur zijn we begonnen aan het eten. We aten vandaag koude pasta salade. Na het eten zijn we ons klaar gaan maken voor een avondje uit. We wilde hier nog voor de laatste keer uit. Sarah, Jana, frank en wij met z'n 4 zijn bij de roof top (dit is een soort van cafeetje) lekker een drankje gaan drinken. En hebben wat gedanst. Op weg naar huis zijn we langst Funky Chicken gereden voor de hangover cure. Dit is een drankje waar 5 verschillende fruitsoorten in zitten. En die worden dan in lagen in een glas geschonken. Dit is echt een heerlijk drankje.

Zondag;
Vandaag eerst lekker een middagje aan het zwembad gelegen. En super goed verkleurd. Rond half 4 zijn we naar Hunga Hill Camp gegaan. Daar kwam een live bandje spelen. Toen wij hier al een tijdje zaten kwamen ook Mariëlle, Sarah, Francis en Jana. Dit was een hele gezellige avond. Morgen nog precies een 1 weekje en dan zit mijn avontuur erop... :(

• 17 Juli 2016 - 18:20

Manon Van Bergen:

Time flies when you are having fun hè Nina!? Wat ben je een hele ervaring rijker al zeg! Geniet nog van je laatste weekje in Afrika! Alvast een hele goede terugreis en ik zie je hopelijk snel in de tent! Ik ben in ieder geval trots op jou dat je dit geflikt hebt!! Dikke knuffel vanuit Spanje xxxx

• 18 Juli 2016 - 18:06

Bets Daamen:

Nina ik heb jou verslagen ook altijd gelezen hoor.geweldig wat jullie allemaal gezien en beleefd hebben nog een fijne laatste week en tot ziens gr bets daamen

• 20 Juli 2016 - 09:35

Gerda Vd Meer (Kellebeek College):

Oh nee, niet nog eens naar de Masai Market :) Je koffer zit vast vol met veel moois! Je ervaringen neem je ook mee terug naar Nederland en die zal je nooit vergeten. Alvast een goede terugreis en geniet van je zomervakantie!