Week 9 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu

Week 9

Blijf op de hoogte en volg Nina

03 Juli 2016 | Kenia, Kisumu

27-6-2016 t/m 3-7-2016

Maandag;
Vandaag begonnen we aan onze 2e week op stage in Kisumu. Vorige week maandag waren we later op stage. Toen Anne en ik aankwamen in de teamkamer kwam er een docent naar ons toe. Hij zei dat ze op maandagochtend altijd de keniaanse vlag hijsen. Hij vertelde daarbij dat dit was om weer een nieuw week te beginnen waar behulpzaamheid en vrede bovenaan staat.
Anne en ik zijn dus toen meegegaan met onze collega naar het grasveld achter de school. Daar stonden alle kinderen al netjes in een rij. Eerst werd er door iemand een verhaal verteld in het Keniaans. Daarna werd er een kindje naar voren geroepen en die mocht de Keniaanse vlag gaan hijsen. Terwijl zij dit deed werd er door de andere kinderen gezongen en gedanst. Dit was erg bijzonder om te zien.
Toen de kinderen weer terug naar de klas liepen kwam er een andere collega naar ons toe. Die zei dat ze dit op vrijdag ook altijd deden. Maar dan met de gedachte dat er weer een schoolweek voorbij is. Anne en ik zijn op vrijdag altijd vrij dus zullen dit niet meemaken, op een stagedag.
Toen alle kinderen weer terug in de klaslokalen zaten. En ook de docenten weer in de klassen waren. Hebben we eerst een liedje gezongen. Daarna kregen ze les over de cijfers 1 t/m 10. Terwijl de docent het aan het uitleggen was moesten Anne en ik in de schriftjes van de kinderen een opdracht gaan verzinnen die ze konden gaan maken. Over iets wat te maken had met de les die ze hadden gehad. Toen ze hier mee klaar waren mochten we het ook gaan nakijken. Je zag toen wel echt duidelijk het verschil van niveau in de klas.
Maar wat wel echt opviel was, dat iedereen echt z'n best voor de opdrachten. En vooral omdat wij (Anne en ik als 2 muzungoe's) het nakeken en ze een sticker kregen als ze het goed hadden gemaakt.

Dinsdag;
Toen we vandaag op 8;00 in de klas aankwamen was er geen docent te bekennen. Wel zaten alle kinderen er al in de klas. Toen de huismoeder binnenkwam om nog 2 kinderen te brengen zei ze " kunnen jullie anders niet even les geven". Ik had nog nooit echt lesgegeven aan een klas maar vond het eigelijk wel grappig om te doen. Ik heb samen met de klas tot nummer 5 geteld. Ze deden echt enthousiast mee. Dat was zo leuk om te zien. Ook hebben we het alfabet geoefend. Maar wat klinkt dat raar zeg " teacher Nina " hahah.

Woensdag;
Het was vandaag een rustig dagje op stage. Hebben s'middags een lesje engels gevolgd, en een lesje aardrijkskunde. De dag ging vandaag erg snel voorbij. S'avonds hebben Anne en ik aardappeltjes, bloemkool en spekjes gemaakt. Voor de rest van de avond hebben we niet veel meer gedaan.

Donderdag;
Ook vandaag zag onze ochtend het er weer het zelfde uit als de andere dagen.
S'middags kwamen er 2 Keniaanse kinderen naar ons toe en vroegen of wij mee wilde gaan voetballen.
Uhmm,.. Nina en voetballen :$ maar ik kon het altijd proberen toch haha. En wat vonden ze het leuk zeg. We hadden team's gemaakt en natuurlijk iedereen wilde bij Anne en mij. We hebben toen maar besloten dat Anne en ik tegen elkaar gingen voetballen. Het was al weer snel half 4. Dus Sammy zou er zo zijn. Toen we Marielle en Nina op hadden gehaald. Hadden we afgesproken met een vrouw die jurken gaat maken voor hun. Dus we moesten op zoeken naar stofjes. Dit hadden we eerlijk gezegd best snel gevonden. We zijn toen thuis nog even lekker in het zwembad geweest. En hebben s'avonds een film gekeken.

Vrijdag;
De wekker stond vandaag weer erg vroeg en dat nog wel op onze vrije dag ;).
We gingen namelijk een nachtje bij een vulkaan slapen in Nakuru. Er was met ons afgesproken dat we om 7 uur opgehaald werden dit was deze keer ook echt zo. Sarah ging met ons mee dit weekend. We zouden 4 á 4,5 uur moeten rijden met de bus.
Dit werd dus weer een lange rit. Onderweg kwam Sarah er achter dat er dicht bij Nakuru een Britse vrouw woonde die een super mooi project (Kenana Knitters) heeft opgezet een paar jaar geleden. We zijn hier dus even langs geweest. En jeetje wat was dit een mooi project. Ze zijn ongeveer 5 jaar geleden gestart met dit project. Er werken nu ongeveer 500 mensen. Ze maken hier knuffels van wol. Er zijn mensen die schapen scheren en ook mensen die de wol verven. Ook zijn er mensen die de knuffels met de hand maken. Voor elke knuffel die ze af hebben, krijgen ze geld. En ook krijgen ze 30% van het bedrag waar het voor verkocht word. Ze hebben een shop waar ze spullen verkopen. Maar de meeste dingen maken ze op bestelling. Echt heel knap werk wat die vrouwen doen!!.Had echt respect voor ze. Kon het natuurlijk niet laten om niks te kopen. Heb dus een aapje gekocht, super schatig. Toen we een rondleiding hadden gehad en alles hadden gezien. Zijn we weer verder gaan rijden naar onze verblijfplaats. We moesten nog ongeveer 40 minuten rijden voordat we er waren. Eenmaal aangekomen bij onze verblijfplaats (Maili Saba camp) werden we vriendelijk ontvangen. We sliepen komende nacht in een luxe tent. En dat luxe kon je echt wel zeggen. Het zag er namelijk echt super mooi uit. Je zag van binnen niet eens dat het een tent was. Voor de rest van de dag waren we vrij. Ze hadden ook een zwembad, dus daar hebben we lekker aan gelegen. S'avonds hebben we rond een vuurkorf gezet onder het genot van een lekker drankje. S'avonds werd er voor eten gezorgd door het personeel. Na het eten hebben we lekker nog wat gedronken en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag;
De wekker hadden we vandaag op tijd gezet. Omdat we vandaag naar het Lake Nakuru park gingen.
Dit is een park waar wilde dieren rond lopen. Het leek een beetje op de Masai Mara alleen was dit veel kleiner en had je andere dieren. flamingo's en heel veel apen.
Rond 2 uur half 3 hadden we heel het park gezien. En zijn we terug naar huis gereden. We moesten toen dus weer 4,5 uur in de bus zitten.
Na wat korte pauze's waren we rond half 7 thuis. We hadden onderweg al naar Funky Chicken gebeld om een bestelling door te geven.
Rond half 8 zaten we te eten. Daarna hebben we nog een beetje wat gekletst. Het was een super leuk weekendje!

Zondag;
Vandaag hebben er eerst even allemaal uitgeslapen we waren namelijk best moe van de afgelopen dagen. En vooral van het zo lang in de bus moeten zitten. We hadden afgesproken dat we rond 12 uur boodschappen zouden gaan doen, dan konden we daarna nog even lekker aan het zwembad liggen. Dit hebben we dus ook gedaan.
We hebben gewoon een lekkere rustige zondag gehouden. Dit was heerlijk! S'avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Java om het weekend af te sluiten. We zijn niet al te laat naar bed gegaan want morgen begint er weer een weekje stage.