Laatste weekje Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu Laatste weekje Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu

Laatste weekje Rangala

Blijf op de hoogte en volg Nina

13 Juni 2016 | Kenia, Rangala

6/6/2016 t/m 12/6/2016
Dit is al weer ons laatste weekje op het platteland. Wat is de tijd toch snel gegaan. Maandagochtend begonnen we met bidden, daarna hebben we een korte bespreking gehad over de doop van vrijdag. Nadat we klaar waren met de baby's wassen en de was gedaan hadden. Voelde Anne zich niet zo lekker. Zij is toen naar huis gegaan. S'middags gingen ze repeteren voor het zingen. Hier ben ik dus maar bij gaan zitten. Toen we klaar waren met zingen was het al 4 uur. Een collega vroeg of ik even mee naar de kerk wilde lopen om de piano terug te brengen. Dit heb ik gedaan. Toen de piano eenmaal in de kerk was wilde ze me nog iets laten zien. We gingen op bezoek bij de man die over de kerk gaat. Ik kreeg een hele rondleiding door het huis. Dit was wel leuk om te zien. Terug bij babyhome was het al weer thuis om naar huis te gaan. S'avonds hebben we een film gekeken en zijn we optijd naar bed gegaan.
Dinsdag; vandaag was afgesproken met de sister en een docent van de stageplaats van Marielle en Nina dat Anne en ik een dagje mee zouden lopen om te kijken hoe het op hun stage er aan toe gaat. Anne voelde zich helaas nog niet helemaal lekker en is dus niet mee gegaan. Het gaat vanaf het begin van de dag al anders. Anne en ik stappen de deur uit en zijn op onze stageplaats. Maar vandaag moest ik een stukje lopen. Marielle en Nina moeten namelijk 5 minuten lopen naar het kruispunt aan het einde van de straat. Daar wachten ze op Dorien hun stagebegeleider. En dan gaan ze verder met een matatoe (een busje). Bij Equator school aangekomen werd ik vriendelijk ontvangen door hun collega's ze vonden het super leuk dat ik een dagje kwam kijken. Ook de kinderen kwamen meteen naar ons toegerend en snapte niet dat er nu ineens 3 muzungoe's waren. Equator is een school voor kinderen met een verstandelijke of geestelijke beperking. Dus de kinderen vonden het in het begin best raar. Maar naar een tijdje waren vonden ze het alleen maar leuk. Marielle en Nina hebben me alle klassen laten zien en hier ook over verteld. Het is hier normaal dat je lunch van school krijgt. Die maakte de huismoeders van de school dan. Dit was voor mijn ook al weer anders. Ik ga namelijk elk pauze moment naar ons huisje en drink of eet daar wat. We aten reis met bonen. Dit smaakte best goed. Vanuit een opdracht van school moest Marielle nog een spelletjes dag organiseren. Dit hebben we s'middags gedaan. Ze had een paar spellen verzonnen zoals touwtje springen, hinkelen, touwtrekken, zaklopen. Het was een erg gezellig middag de kinderen vonden het ook echt super leuk om te doen. Ook ik vond het leuk om een beetje bij hun op stage te gaan kijken.
Woensdag; Ook vandaag bleef Anne nu een dagje thuis. Dus moest ik alleen naar stage. Toen we s'ochtends klaar waren met bidden merkte ik al dat een drukke dag ging worden. Er moest nog van alles geregeld worden voor de doop van vrijdag. En er moesten een paar kinderen naar het ziekenhuis. Nadat ik alle 13 baby's had gewassen en aangekleed mocht ik even wat gaan drinken huis. Als ik daar klaar mee was moest ik meteen met een kindje naar het ziekenhuis lopen. Daar zouden andere collega's zitten. Dit was ook zo, na 1 uur gewacht te hebben voor de dokter. Mochten we eindelijk binnen. Hij zei dat we door moesten naar het LAB (laboratorium) dus dit hebben we gedaan. Het bloedprikken ging op zich best snel maar toen moesten we nog 40 minuten wachten op de uitslag. Toen we eenmaal de uitslag hadden moesten we terug naar de dokter hij ging dan bekijken welke medicatie de kinderen nodig hadden. Hier was het nu niet zo druk meer dus waren zo aan de beurt. Tijdens dat ik in het ziekenhuis was. Waren Marielle en Nina naar huis gekomen van stage. Marielle voelde zich niet zo lekker. Nina is toen gelukkig s'middags met mijn meegegaan. En heeft geholpen. S'avonds kwam Dorrety (onze schoonmaakster) om onze kleren voor de doop te strijken. We krijgen namelijk de zelfde uniformen aan als onze collega's. Ook heb ik al een deel van mijn koffer ingepakt.
Donderdag; vandaag was het dan echt onze laatste stagedag. Morgen hebben we de doop. Daar moesten we vandaag nog heel wat voor maken. Zoals het hier in Kenia gaat, alles op het laatste moment. Ik ben daarom vandaag ook druk bezig geweest met posters maken als welkom. En met een poster waar alle foto's van de kinderen op zaten en daar moesten de namen onder geschreven worden. Ze vinden hier dat Nederlanders netjes kunnen schrijven dus lieten dit ons doen. Na hier een hele ochtend mee bezig te zijn geweest. Hebben ik s'middags nog even met de kinderen gespeeld en hebben we de echte generale repetitie gehad. Het moet wel goed komen met dansen bij de doop. S'avonds hebben we de laatste dingen ingepakt. Morgen komt Sarah ook naar het dopen kijken en zei neemt dan onze koffers mee naar Kisumu dit is makkelijker omdat wij zaterdagochtend zelf met de bus naar Kisumu toe gaan.
Vrijdag; vandaag was het dan echt de allerallerallerlaatste dag bij Babyhome met onze collega's. Vandaag was het ook Baptismday. We hadden afgesproken met Sister dat we er rond 8 uur gewoon waren. Het ontbijt werd geregeld door Sister dus we hoefde s'ochtends ons alleen maar op te tutten en aan te kleden. Toen we aankwamen lopen bij babyhome kwamen er meteen collega's naar ons toe om te zeggen dat we er prachtig uit zagen in hun kleren. We hadden namelijk 4 outfits geleend van onze collega's zodat we er allemaal netjes bij liepen. Rond half 11 begonnen we met de mis. Dit was zo mooi om te zien hoe het er hier aan toe ga. Het gaat zo anders dan in Nederland. Er was afgesproken dat wij alle 4 één kindje zouden dopen. De pastoor riep op een gegeven moment iedereen naar voren met hun kindje. Toen werd er eerst een verhaal uit de bijbel voor gelezen in het Swahilli's. Daarna kregen de kinderen een kruisje op hun hoofd. En werden ze gedoopt. Daarna hebben we nog wat gedanst en gezongen met de collega's. Toen was het tijd om te gaan eten. Sister had voor iedereen eten geregeld. Dus we hebben ons goed vol gegeten. S'avonds hebben we geholpen met een deel op te ruimen en daarna hebben we lekker een koude douche gepakt. Het was namelijk erg warm vandaag. We hadden s'middags al zo veel gegeten dat we s'avonds alle 4 echt niks meer hoefde. Sarah en Marielle onze coaches hadden onze koffers al meegenomen naar Kisumu. Zodat wij zaterdagochtend alleen nog maar onze tassen hoefde te pakken en de laatste spulletjes. We hebben nog een film gekeken en zijn daarna gaan slapen.
Zaterdag; S'ochtends hadden we afgesproken om nog naar de dochter van onze schoonmaakster te gaan kijken. Zij woont op de school naast ons. Dit is er helaas niet meer van gekomen. We hadden namelijk afgesproken om rond 10 uur bij Sister te zijn. Toen we bij Sister aankwamen had ze een hele boel lieve dingen te vertellen over ons. En hoe trost dat ze was op ons. En hoe blij dat ze was dat wij naar Kenia zijn gekomen. Na dit kregen we ook nog een bedankje van haar. We kregen een armbandje met daarin Kenya geschreven dit is met kraaltjes handgemaakt door iemand die Sister kende. We zijn toen nog even langst alle groepen van babyhome geweest en hebben alle collega's die aan het werk waren bedankt voor de mooi en leerzame tijd hier. Toen was Consulata er al zij ging met ons mee naar Kisumu. We moesten toen nog een beetje opschieten want de sleutel moest nog terug naar Sister en we hadden nog maar 10 minuten totdat de bus er was. Die bus hebben we helaas niet meer gered. We hebben dus 40 minuten moeten wachten voordat we een bus hadden. Het voelde toch best raar om nu het platteland al weer te verlaten. Rond half 3 waren we in Kisumu. Er was afgesproken dat Sarah ons op kwam halen bij de bus. Eenmaal in de auto hebben we eerst even gepind en boodschappen gedaan. Rond half 5 waren we dan eindelijk op onze verblijfplaats in de stad aangekomen. Toen we aankwamen stond Mr Pabaris op ons te wachten met de sleutels van onze appartementen. Het was nog niet helemaal duidelijk wat voor appartementen we nu zouden krijgen. Maar het zijn dus 2 verschillende appartementen geworden. Eentje voor aan de compound en eentje achteraan. Vooraan slapen Anne en ik. We konden niet kiezen wie bij wie ging slapen dus had Sarah het idee om een getal onder de 10 te doen en die sliep met Marielle. Dit is dus Nina geworden. Hun slapen achteraan, dit is wel een groter appartement. S'avonds zijn we lekker gaan uiteten hier waren we wel aan toe. Daarna hebben we niet veel meer gedaan.
Zondag; Ons eerste nachtje is erg goed bevallen. Natuurlijk heb je wel andere geluiden enz.. Maar we hebben redelijk uitgeslapen voor ons doen. Ik was al eerder wakker als Anne dus was alvast naar de andere meiden gegaan. Daar moeten we namelijk ontbijten omdat hun appartement groter is. S'middags zijn we naar een restaurantje gegaan waar je goede wifi had. Dit was wel even nodig om alles weer even goed te update. Hier konden we het natuurlijk niet maken om niks te drinken of eten. We hebben alle 4 lekker een sapje op. En een stukje taart. Ook hebben we daar even goed geluncht. Daarna zijn we weer naar huis gegaan en hebben we lekker aan ons zwembad gelegen. S'avonds hebben we zelf gekookt. Dit ging niet echt zo snel. Het kooktoestel wilde namelijk niet echt meewerken. Het was maar goed dat wij s'middags al zo veel hadden gegeten. We hebben namelijk 2 uur erover gegaan om onze aardappeltjes te bakken en stukjes kip te bakken. Maarja we hebben uiteindelijk gegeten. We zijn op tijd naar bed gegaan. Want morgen (maandag) begint dan eindelijk onze week vakantie en gaan we voor 3 dagen op safari. We worden al vroeg opgehaald.

• 13 Juni 2016 - 09:17

Orna Aerts:

Mooie en uitgebreide verhalen Nina!
    Geeft een duidelijk beeld van je verblijf daar.

• 13 Juni 2016 - 19:36

Claudia Rombouts :

Blijft heel leuk om alle verhalen te lezen Nina, geniet van je weekend vakantie en natuurlijk nog van de rest van de tijd daar want voor je het weet is het weer tijd om naar Nederland te gaan! Tot snel!! X

• 13 Juni 2016 - 20:08

Familie De Vooght:

Hoi Nina. Ook weer heerlijk om jou reisverslag te lezen. Jullie hebben toch allemaal weer je eigen verhaal. Fijn dat ook jij zo veel geleerd en genoten hebt in Rangala. Nu even lekker een weekje rustig aan. Veel plezier op safari. Geniet ervan!!! Groetjes van ons allemaal