week 23 -5-2016 t/m 29-5-2016 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu week 23 -5-2016 t/m 29-5-2016 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Nina Kustermans - WaarBenJij.nu

week 23 -5-2016 t/m 29-5-2016

Door: nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

06 Juni 2016 | Kenia, Rangala

23/5/2016 t/m 29/5/2016
Na een relaxt weekendje was het weer tijd voor stage maandagochtend.
Na het bidden vroeg een collega of wij even wilde blijven zitten voor het regelen en bespreken van de doop op 10 Juni. Dit hebben Anne en ik gedaan, we hebben even besproken en bedacht wat voor kleren we willen gaan halen dit weekend. Nadat we dat hadden besproken vroegen we aan ze of ze de maten wisten van de kinderen waar wij kleren voor moeten halen. Maar dat kennen ze hier niet. We werden meegenomen naar de kinderen en moesten maar een schatting maken van een maat.
Dit was nog best lastig.
Voor de rest van de dag hebben we met de babytjes gespeeld en ze verschoont enz..

Dinsdag is er eigelijk overdag niet veel bijzonders gebeurt. De dag verliep erg snel. Toen we s'avonds klaar waren met eten kwam onze schoonmaakster naar ons toe of wij een foto wilde maken met haar erbij. Dit wilde wij wil, ze gaat namelijk de foto in haar huisje ophangen. Toen we eindelijk een mooie foto hadden (hahaha ja je kent het wel 5 vrouwen die mooi op een foto willen staan kan best even duren). Vroeg ze of wij wilde komen kijken hoe een kip geslacht werd op de " Afrikaanse manier " stond ik toch even met me mond vol tanden. De rest van de meiden wilde dit wel graag zien, ik ben toen dus ook maar mee gaan kijken. Had wel tegen de schoonmaakster verteld dat ik het niet van zo heel dicht bij wilde zien. Dit snapte ze gelukkig wel. Toen de kip uiteindelijk dood was ging ze hem plukken. Dit vond ik minder vies om te zien. Maar weet wel dat ik dit niet vaker hoef te zien. Vond het voor een keer interessant, maar daar blijft het bij haha.

Woensdagochtend toen we klaar waren met het bidden en de rapportage van de nacht kregen we het nieuws dat er vandaag een nieuw jongetje binnen zou komen bij ons op stage. Hij was nog maar 2 maanden oud en zijn moeder is helaas overleden na zijn geboorte. Dit heeft best een indruk op Anne en mij gemaakt. Zeker toen de vader het kind in Anne's armen legde. Anne en ik hebben het kindje gewassen en nettjes aangekleed en hem toen in het bedje neergelegd. Hij viel meteen in slaap.
Nina en Marielle waren al een tijdje thuis, we hadden namelijk afgesproken om te BBQ'en. Het enige nadeel hier is dat het al zo vroeg donker is. En we tegen het einde van het regenseizoen zitten. S'avonds kan het namelijk hier wel een beetje regenen. En dat was dus ook precies vandaag. We zaten net 20 minuten buiten toen het begon te miezeren. We zijn toen toch maar naar binnen gegaan en hebben het vlees verder gebakken in de pan op het fornuis. S'avonds hebben een filmpje gekeken en een heerlijke watermeloen op.

Donderdag was het weer ziekenhuisdag op stage. Er moesten namelijk 6 baby's een prik krijgen. Onze collega ging met ons mee dus dit keer ging het iets sneller dan de vorige keren. We waren binnen 2,5 uur weer terug.
Het ziekenhuis is ook helemaal niet ver van ons vandaan. We moeten namelijk alleen maar een poortje door en dan zijn we al op het terrein van het ziekenhuis. Het was vandaag een erg warme dag. Dus ben meteen toen we terug thuis waren van stage gaan douche.
Na het eten kwamen we op het idee om even te gaan helpen bij de babytjes op stage. Dit hebben Nina, Marielle en ik toen gedaan. Anne bleef thuis zei wilde graag een film zien. Wat ook prima is. Bij de poort aangekomen moesten we aanbellen om binnen te kunnen komen. S'avonds is de poort namelijk op slot. Na ongeveer 5 minuten kwam toch een van mijn collega's de poort open maken. Zei was erg blij dat wij kwamen helpen met het eten geven van de baby's en verschonen. Toen dit allemaal gedaan was hebben we nog wat liedjes gezongen toen hun de kleertjes aan het wassen waren. Rond 9 uur zijn we terug gegaan naar ons huis dit is op het zelfde terrein als mijn stage. Dus waren binnen 2 minuten thuis.
Toen hebben we nog een stukje van de film gezien die Anne aan het kijken was. Daarna zijn we naar bed gegaan. We liggen hier best vroeg op bed voor mijn doen. Maar komt vooral ook omdat het hier om 19;00 uur al donker is. En we hier in Rangala s'avonds niet echt veel meer kunnen doen.
Dit wordt over 2 weken wel anders als we in de stad zitten. Precies over 2 weken zit onze eerste stage erop. We zitten nu ook al ongeveer 1 maand in Kenia. Gaat super snel.

Vrijdagochtend hebben we eerste met z'n 4e stage gelopen tot 1 uur bij Babyhome. Nina en Marielle lopen op vrijdag namelijk ook stage bij ons. We hadden de planning om rond 2 uur de bus naar Kisumu te hebben. Dit hadden we afgesproken me onze keniaansecoach Connie. Toen we bijna bij de afgesproken plek waren waar we op de bus zouden stappen belde Connie, om te zeggen dat de bus van 2 uur helemaal vol zat. Dus dat we de bus van 3 uur nu namen. Wij omgedraaid en weer terug naar huis gelopen.
Even 45 minuten in de bank gezeten en toen konden we weer richting de busplaats. Het was achteraf een keniaanse 3 uur. We zaten dus om half 4 in de bus richting Kisumu. Aangekomen in Kisumu stond onze lieve " flying dutch man Sammy " op onze te wachten. Hij heeft ons naar Sarah gebracht met de tuktuk. Marielle was al bij Sarah om ons ook te ontvangen en meteen mee naar huis huis te lopen. Marielle en ik sliepen dit weekend bij Marielle (onze 2e coach) hahah je een beetje lastig soms 2 Nina's en 2 Marielle's maar hier gaat het redelijk goed. S'avonds zijn we lekker uiteten geweest en heb ik weer eens lekker een zoete witte wijn op. Dit smaakte erg goed moet ik zeggen. Rond 9 uur / half 10 waren we weer gewoon lekker thuis. En hebben we nog een filmpje gekeken en zijn we daarna vrij snel naar bed gegaan. Marielle en ik waren namelijk best moe.

Zaterdagochtend was ik al weer vroeg wakker. Ben toen even lekker gaan douche en daarna hebben we met z'n 4tjes even lekker ontbeten rond 10 uur hadden we afgesproken met Sammy bij Sarah om naar het shoppingcentrum te gaan. om naar het winkelcentrum te gaan met Millecent (onze Keniaansecoach) die in Kisumu ons begeleid. Zij wist precies in welke winkel we moesten zijn voor de doopkleren van de 4 baby's die wij gaan begeleiden bij de doop. Het is de bedoeling dat wij alle 4 één kind naar voren dragen en die laten dopen. Dit is als afsluiting op onze stage. De doop zal vrijdag 10 juni plaatsvinden. Nadat we toch eindelijk kleren hadden gevonden, wat echt moeilijk was. We hebben 3 jongens en één meisje.
Het lastige was er was gezegd door Sister dat het alleen maar wit mocht zijn. Geen wit t-shirt met een leuk printje ofzo, nee het moest helemaal wit zijn. Voor het meisje hadden we al vrij snel een leuk jurkje gevonden maar voor de jongens was het toch een stuk lastiger. Uiteindelijk zijn we ook geslaagd voor de kleren van de jongens. Daarna hebben we Sammy en Marielle gebeld om naar de massaï market te gaan. Dit is een markt waar ze van allerlei leuke souveniertjes verkopen. Het was de bedoeling dat we daar alleen even gingen kijken en een andere keer terug zouden gaan voor het kopen. Maar dit is me niet echt gelukt hahah. Maar weet nu wel wat ik de volgende ook nog ga kopen. Zaten echt super leuke dingen bij. En het kost hier echt niks. Nadat we klaar waren met shoppen zijn we naar Mega city gegaan en hebben hier gepind en wat gedronken.
Ik had afgesproken om vandaag met mama te facetime (had weer goed internet) dit heb ik dus ook even gedaan terwijl we aan het wachten waren op ons drankje en eten. Het was erg leuk om thuis ook weer even te zien.
Nadat we klaar waren met eten en drinken hebben we Sammy weer opgebeld en zijn we naar de slager gereden. Deze is namelijk gesloten op zondag. Dus we moesten vandaag wel vlees gaan halen voor de komende 2 weken in Rangala. S'avonds zijn we met z'n alle bij Sarah de film " Jungelbook " gaan kijken. Dit was erg gezellig, we waren namelijk alle 4 moe van de drukke dag die we hadden gehad.
Zondag we hebben lekker uitgeslapen. Dit is me redelijk werd namelijk pas om 8 uur wakker. Daarna hebben we rustig ontbeten en zijn Marielle en ik richting Sarah gelopen. Hier waren Nina en Anne. We zijn toen met z'n 5e boodschappen gaan doen. Rond half 1 waren we weer terug bij Marielle zei ging namelijk pannenkoeken bakken voor ons. We hadden de planning om rond 2 uur de bus terug naar Kisumu te nemen.

Maar die was ietsjes uitgelopen we zaten uiteindelijk om half 4 in de bus. De busreis ging er snel dit keer. Normaal zitten we 2 uur in de bus. Maar dit keer deden we er maar 1,5 uur over. Toen we met al onze "zware " boodschappen eindelijk terug bij ons huisje waren. Konden we niet binnen. De sleutel van ons huisje geven wij altijd af als wij naar Kisumu gaan.
Normaal doen we dit aan Sister maar zij was de hele week al niet aanwezig bij baby home. Dus hebben we hem aan een van onze collega's gegeven dit was ook zo afgesproken. Maar zondags toen we de sleutel weer terug nodig hadden was diegene die er bij ons niet op het terrein. En nam haar telefoon niet op. We hebben toen dus 1,5 uur zitten wachten op de sleutel.
Ik moet zeggen ik was er blij dat het gewoon lekker weer was. Maar ook blij toen we eindelijk in ons huisje konden. Doordat we zo lang moesten wachten op de sleutel konden we ook geen vlees meer uithalen. Dus hebben we een stokbroodje met een worstje op. Dit hadden we namelijk meegenomen tijdens het boodschappen doen vanmorgen. S'avonds hebben we een film gekeken over iemand die in Kenia heeft gewoond en hoe het leven er toen aan toe ging. Daarna zijn we meteen naar bed gegaan we waren namelijk alle 4 erg moe.

• 06 Juni 2016 - 20:33

Resy:

Heel leuk om je verslag zo te lezen, Nina
    En natuurlijk vond ik het ook super leuk om met jou te fecetime..
    dikke knuffel van ons allemaal,x